
PAJALLA - Uutiset lokakuu
Strategiana hengissä pysymisen sietämätön keveys
Skandinaavisessa liiketoimintaympäristössä on itsestään selvää, ettemme ui täällä läheskään samankaltaisessa vesistössä kuin kuvassa poseeraava liemikilpikonna. Nämä merikilpikonnat ovat saaneet nauttia ainutlaatuisesta, lähes muuttumattomasta ja sangen kauniista elinympäristöstä varovaisestikin arvioiden jo muutaman miljoonan vuoden ajan.
Kärjistäen voidaankin todeta, että henkiinjäämisen strategiaksi on siten riittänyt, että nokkaa tulee pitää aika ajoin veden yläpuolella sekä muistaa eteenpäin potkiessaan hyödyntää merivirtoja. Samalla on muuten huomattu, että tässähän säästää omaa energiaa ja elää aivan varmasti pidempään.
Tämä on omassa ympäristössään aivan loistava strategia!
Jokainen meistä tarvitsee strategian!
Yrittäminen ja liiketoiminnan luominen sekä sen kasvattaminen ovat erittäin palkitsevia. Siitä huolimatta pelkkä reippaus ja eteenpäin syöksyminen eivät tee yrityksellesi tulosta.
Liiketoiminnan kompleksisuus ja poliittisen ympäristön vaativuus ovat tehneet strategian luomisesta kotimaassamme viime aikoina perin haastavaa. Siitä esimerkkejä tarjoilee media poikkeuksetta joka päivä, eri näkökulmista.
Strategia on pitkän aikavälin suunnitelma tai toimintatapa, jolla yritys, yhteisö tai yksilö pyrkivät saavuttamaan asettamansa päämäärät, kuten esimerkiksi kilpailuedun olemassa olevilla markkinoilla. Strategia vastaa myös yhtä lailla kysymykseen siitä, miten yritys, yhteisö tai yksilö aikovat menestyä omassa liiketoimintaympäristössään.
Kun ajat ovat kovat, on taatusti oikea aika miettiä omaa olemassa olevaa strategiaansa ja sen päivittämistä. Sitä ennen olisi kuitenkin kysyttävä, kuka tai mikä ohjaa sinua ja luo strategiaasi.
Unohdettu ja piilotettu strategia
Ilman tieteellisesti todennettua strategiaa, joka oivallisesti ohjaa päätöksentekoa sekä toimintaa, on lähes mahdotonta saavuttaa menestystä nykypäivänä.
Liiketoimintaympäristön jatkuvasti muuttuessa on ollut huomattavissa, että kun yritys, yhteisö tai yksilö kohtaa haasteita, on todella vaikeaa muistaa omaa toimintasuunnitelmaa. Se tosin kyllä muistuu mieleen, että strategiaa on sovittu päivitettävän seuraavan kerran kolmen tai viiden vuoden jälkeen. Kuvainnollisesti strategia löytyy piilotettuna omasta pöytälaatikosta ja odottaa siellä seuraavaa kalenteriin etukäteen aikataulutettua ja pakollista päivityskierrosta. Muistutusääni läppärillä tai älypuhelimessa herättelee tähän työhön sitten aikanaan.
On oikeastaan pakko kysyä tähän väliin, miksi hyvää ja toimivaa strategiaa tulisi tarkastella tai päivittää ennen aikojaan. Onkin yhtä lailla sopivaa kysyä lukijoilta, kuinka paljon maailma on mielestänne muuttunut esim. vain viimeisen kolmen vuoden aikana.
Niinpä!
Siksi ainoa ja oikea kysymys kuuluu: Koska viimeksi tarkistit tai päivitit strategiasi?
P.S.1 Nykyhetkessä Tampereella PAJALLA – Tiimi kuvansi Koivupirtti Säätiön strategiapäivityksen syyskuun alussa. Katso parhaat oivalluksemme tästä klikkaamalla.
P.S.2. Uusille lukijoille tiedoksi, että PAJALLA – Tiimi tuottaa yrityksille ja yhteisöille tutkimustietoa, tiedon ja strategian kuvantamista sekä liiketoimintaa tukevia palveluita.
Lisäksi lupaamme uida kanssanne sekä myötä- että vastavirtaan.
Pajakon Oy

PAJALLA - Uutiset huhtikuu
Kokonaisvaltainen hyvinvointi on tie ulos isoimmastakin stressistä.
Se tarkoittaa oman fyysisen kunnon, perheen, ystävien sekä kollegoiden vaalimista joka päivä.
Hyvinvointi on yksi tärkeimmistä työelämän luonnonvaroista. Tästä keskustelimme viimeisessä…
PAJALLA - Uutiset helmikuu
Jokainen meistä on oman onnemme seppä ja työhyvinvointi on monesti pienistä oivalluksista kiinni.
Tästäkin vuodesta on odotettavissa haasteinen, ja juuri siksi on syytä huolehtia myös omasta työhyvinvoinnista. Me täällä…

PAJALLA - Uutiset marraskuu
Seuraava webinaarimme 30.11. keskittyy työhyvinvointiin
Asiantuntijavieraillamme on runsaasti kokemusta ja näkemystä siitä, mitä suomalainen työhyvinvointi on ja mistä sitä tulisi etsiä. Henkilöstön ja hyvinvoinnin asiantuntijamme…

PAJALLA - Uutiset elokuu
Lanseeraamme uuden palvelun, ja järjestämme webinaarin ulkomaankaupan muutoksista!
Maailma on muuttunut radikaalilla tavalla viimeisten puolentoista vuoden aikana. Sen vuoksi järjestämme ulkomaankaupan uusista suunnista ja mahdollisuuksista PAJALLA 815 -Webinaarin…

PAJALLA - Uutiset toukokuu
Jalostamme tietoa palvelemaan sinua
Me PAJALLA emme ole ainoastaan tiedonkerääjiä tai käsittelijöitä, vaan tiedonjalostajia, jotka saavat arkidatasta aikaan ymmärrettäviä tietokuvannoksia. Tiedonkeruu on meille ominaista ja sen ymmärtäminen leipätyötämme. On …

PAJALLA - Uutiset joulukuu
Vuosi 2022 uuden alkuna
Kuluvaa vuotta 2022 on enää muutama hetki jäljellä. Tämä vuosi ansaitsee paikkansa kalenterissa yhtenä haasteellisimmista vuosista ikinä.
Varmaa on vain se, että…

PAJALLA - Uutiset marraskuu
Webinaari asiakaskokemuksesta ja asiakastyytyväisyydestä 1.12.
Tekevälle sattuu! Uutiskirjeemme TEAMS-liittymislinkki oli väärä. Liity webinaariin tästä.
Mitä kaikkea tarvitaan, jotta yritys toimii ja voi hyvin? Varmaa on vain se, että asiakaskokemusta tai -tyytyväisyyttä ei luoda pelkillä…

PAJALLA - Uutiset lokakuu
Syksy on täynnä työtä!
Kova työtahti jatkuu, ja me PAJALLA työskentelemme mielenkiintoisten teemojen parissa. Myynti ja markkinointi ovat olleet parhaita kavereitamme viimeisten kahden kuukauden aikana. Uskallamme väittää…

PAJALLA - Uutiset syyskuu
Tervehdys Tampereelta!
Syyskausi alkaa nyt ja PAJALLA paiskitaan jo kiivaasti töitä ensimmäisten tutkimusprojektien startatessa. Tulevasta syksystä näyttää tulevan huonoista ennusteista huolimatta jälleen erittäin mielenkiintoinen…

PAJALLA - Uutiset kesäkuu
Hyvää kesän alkua!
Olemme vihdoin saaneet riittävästi vihreää lehtiin, jotta jokainen meistä alkaa päästä kesän tunnelmaan. PAJALLA paiskitaan kiivaasti töitä ja kevään viimeiset tutkimusprojektit alkavat valmiina. Valmistautuminen syksyyn on jo aloitettu, ja tämä työ jatkuu aina heinäkuun puoliväliin …

PAJALLA - Uutiset toukokuu
Erinomaisen hyvää kevättä!
Me PAJALLA olemme käärineet hihat, ja uusi tiimimme panostaa tulevaisuudessa entistä enemmän raportointiin ja datamuotoiluun. Haluamme olla kahden vuoden kuluttua yksi Pirkanmaan varteenotettavimmista palveluntarjoajista tällä liiketoiminnan kehittämisen osa-alueella. Tavoite on kova! ….